Ontwerpen voor XR

De opdracht:

je ontwerpt een ‘experience’ waarbij je van AR, VR en/ of 360-graden video gebruik maakt. Daarbij bepaal je (binnen kaders) voor je jezelf een relevante context voor je ontwerp. Anders gezegd, je werkt aan een ‘exploratief’ concept, je werkt niet aan een probleem voor een opdrachtgever, maar een ‘mogelijk’ probleem in een ‘mogelijke’ context. Het is uitdrukkelijk de bedoeling om jezelf uit te dagen de mogelijkheden van het medium te ontdekken en verkennen. Je maakt een XR-ervaring. De ervaring moet educatief van aard zijn en/of moet kunnen worden ingezet als zogenaamde “empathy tool”. Dat zijn de kaders.

De uitwerking:

Wij hebben de game BeeAware ontwikkeld, ontworpen en geprototypeerd voor Virtual Reality. Onze hoofdvraag luidt: hoe kunnen we middelbare scholieren bewustmaken van het belang van bijen voor biodiversiteit en hen motiveren om actie te ondernemen?

We hebben gekozen voor Virtual Reality en gamification als educatief middel, omdat de gebruiker zo echt kan beleven hoe het leven van een bij eruitziet en welke taken bijen vervullen in de natuur. Het doel van onze VR-game is om spelers bewust te maken van het cruciale belang van bijen voor biodiversiteit. In de virtuele wereld van BeeAware ervaren spelers wat bijen dagelijks doen – van nectar verzamelen en bloemen bestuiven tot het onderhouden van de bijenkorf – en ontdekken ze hoe essentieel bijen zijn voor een gezond ecosysteem.

Klik hier om het prototype uit te testen!