Project Fysieke Interface

De opdracht:

Het doel van dit project is om een fysieke ruimte vorm te geven en interactief te maken door deze ruimte te ontwerpen met verschillende media en media-technologieën. Denk hierbij aan o.a. aan musea, Experience centers (bijv Heineken Experience) etc. waarin bezoekers op een ‘eigen’ unieke interactieve digitale manier kennis maken met een product of gebeurtenis door in deze ruimte alle zintuigen te prikkelen (horen, zien, ruiken en voelen of zelfs proeven). Tijdens dit project ga je experimenteren met verschillende technologieën en ga je op zoek naar trends en ‘best practices’ van gerealiseerde interactieve ruimtes. En onderzoek je wat het beste werkt vanuit de theorie van Experience Design, Storytelling en Immersion.

De uitwerking:

De HanzeMediatheek biedt veel producten en diensten, maar studenten zijn zich hier onvoldoende van bewust. Er is behoefte aan betere wayfinding en duidelijkere communicatie om zowel nieuwe als ervaren gebruikers te helpen het volledige aanbod te vinden en te gebruiken.

Het idee is een interactief paneel dat buiten de mediatheek wordt geplaatst. Het paneel heeft een touchscreen waarop gebruikers door de verschillende categorieën van fysieke producten kunnen navigeren. Belangrijke functies zijn:

– QR-codes: elk product is gekoppeld aan een QR-code die een interactieve plattegrond met routebegeleiding opent.
– Kleurcodering: secties worden zowel digitaal als fysiek aangeduid met kleuren, wat de herkenbaarheid en toegankelijkheid vergroot.
– Reserveren: gebruikers kunnen via het paneel direct producten reserveren.

Klik hier om het prototype te testen!